Home »
- Deze algemene verkoopsvoorwaarden zijn van toepassing op alle handelingen, diensten en overeenkomsten met ons bedrijf. De klant verklaart deze voorwaarden te kennen en ze zonder voorbehoud te aanvaarden. Afwijkingen zijn ons alleen tegenstelbaar ingeval van uitdrukkelijk schriftelijk bevestigd akkoord van onzentwege. Andersluidende aankoopvoorwaarden van de klant zijn niet tegenstelbaar. Elke bestelling, orderbevestiging betekent aanvaarding door de klant van onze algemene voorwaarden. De belastingen die toegepast worden op de facturen zijn betaalbaar door de klant.
- Het verzenden van prijslijsten en catalogussen geschiedt bij wijze van inlichting en brengt geen verbintenis van onzentwege mee. De prijzen op onze offertes zijn slechts geldig voor de duur van drie maanden en onder voorbehoud dat er zich geen wijzigingen voordoen bij onze fabrikanten. Een eventuele rekenfout kan worden rechtgezet zonder dat de uitvoering van de bestelling in het gedrang komt. Zelfs bij absoluut forfait kan elke door de medecontractant bestelde wijziging of meerwerken evenals de vaststelling van de prijs hiervoor met alle rechtsmiddelen worden bewezen. Offertes opgemaakt aan de hand van klantengegevens zijn steeds vrijblijvend en worden slechts aanvaard op risico van juistheid van de klant. Prijzen kunnen gewijzigd worden wanneer de afgewerkte afmetingen verschillen met deze van de offerte. In geval van verkeerde bestelling of meting door de klant zijn wij niet aansprakelijk.
- Tenzij anders vermeld zijn onze offertes 3 maanden geldig. Wij zijn enkel gehouden door onze offertes indien de aanvaarding door de klant ons binnen deze termijn bereikt. Wijzigingen aangebracht aan onze offertes zijn slechts geldig indien deze door ons schriftelijk worden aanvaard.
- Behalve indien uitdrukkelijk anders werd overeengekomen, worden onze termijnen in werkdagen en steeds volgens een op te stellen planning vastgelegd. Worden niet als werkdagen beschouwd: de zaterdagen, zondagen en wettelijke feestdagen, de jaarlijkse vakantiedagen en de compensatierustdagen. Behoudens andersluidende bepalingen reizen de goederen op risico en voor rekening van de klant. Terugzending van goederen dient vrachtvrij te gebeuren.
- Wanneer wij ten gevolge van overmacht, staking, lock-out e.d. niet in de mogelijkheid verkeren om de overeenkomst uit te voeren, behouden wij ons het recht voor de overeenkomst te beëindigen zonder dat enige schadevergoeding kan worden geëist of kan het contract worden herzien. Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of zwaarder of moeilijker maken dan voorzien, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht. Als deze onvoorziene omstandigheden van die aard zijn dat zij een onderbreking in levering van goederen veroorzaken, wordt de termijn van rechtswege geschorst voor de duur van deze onderbreking.
- De klachten nopens de facturatie dienen per aangetekende brief aan ons te worden overgemaakt binnen de acht dagen na datum van de factuur, met vermelding van het factuurnummer en de factuurdatum. Klachten in verband met zichtbare gebreken of verkeerd geleverde goederen worden slechts aanvaard indien de opmerkingen klaar en duidelijk worden geformuleerd en per aangetekende brief opgestuurd binnen de 8 dagen na levering en/of uitvoering. Onze aansprakelijkheid blijft steeds beperkt tot de omruiling van de goederen die niet voldoen, of herstel van de goederen die niet voldoen indien de herstellingskosten lager liggen dan de vervangwaarde van de goederen, en er kunnen ons geen andere terugbetalingen, kosten noch schadevergoedingen worden aangerekend, ongeacht hun oorzaak. Verwerking of de voortverkoop van de goederen zal in elk geval als aanvaarding van de goederen gelden, zelfs indien tevoren klacht werd ingediend. Voor goederen die niet door ons worden gefabriceerd geldt de waarborg van de fabrikant; zij is geldig in België vanaf de datum van, en dit voor de duur zoals aangegeven bij elk product. Onze vrijwaringsplicht met betrekking tot gebreken bij geleverde goederen strekt zich niet verder uit dan deze van onze leveranciers. De vervanging geschiedt tijdens de werkdagen en tijdens onze werkuren, zonder kosten, met uitzondering van eventuele verplaatsingskosten. Het vervangen van goederen verlengt de oorspronkelijke waarborgtermijn niet.
- Onvolledige levering van een bestelling mag geen aanleiding geven tot weigering van betaling van de geleverde goederen. Gedeeltelijke facturatie mag worden opgemaakt naargelang de levering van de goederen. De door artikelen 1788 en 1789 van het Burgerlijk Wetboek beoogde overdracht van risico’s vindt plaats op datum van de bestelling/aankoop dan wel naarmate de materialen of handelsgoederen geleverd worden. De opdrachtgever zorgt ervoor dat het leveradres toegankelijk is voor de levering. De klant ziet er op toe dat de goederen onmiddellijk bij hun aankomst in een gegarandeerd veilig lokaal kunnen worden geleverd. Alle kosten voortvloeiende uit de niet toegankelijkheid van de werf zullen aan de opdrachtgever worden aangerekend.
- Onze facturen zijn 30 dagen na factuurdatum of op de aangeduide vervaldag betaalbaar te Roeselare. Een korting van 2% wordt toegestaan bij betaling 7 dagen na factuurdatum. Bij een eerste levering/nieuwe klant is de voorafbetaling van het volledige factuurbedrag zonder korting verreist. De niet-betaling op de vervaldag van een factuur maakt het verschuldigd saldo van alle facturen van rechtswege onmiddellijk opeisbaar, onafgezien van de aanvankelijk toegestane betalingsvoorwaarden. Elk bedrag dat onbetaald blijft op de vervaldag zal van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling een interest opleveren gelijk aan de intrestvoet zoals bepaald in de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties en met als minimum de wettelijke rente. In geval van niet-betaling op de vervaldag zal het openstaand factuurbedrag – na ingebrekestelling – verhoogd worden met 12 % met een minimum van 125,00 euro en een maximum van 2 500,00 euro ten titel van conventionele en forfaitair bepaalde schadeloosstelling, zelfs bij toekenning van termijnen van respijt. Dit schadebeding is geen vergoeding voor eventuele gerechtelijke invorderingskosten. De voorbehoudloze betaling van een gedeelte van het gefactureerd bedrag geldt als aanvaarding van de factuur.Gedeeltelijke afbetalingen worden aanvaard onder alle voorbehouden zonder enige nadelige erkentenis. Ze worden toegerekend op eventueel gemaakte gerechtskosten, daarna op de vervallen rente, vervolgens op de forfaitaire schadevergoeding en ten slotte op de hoofdsom.
- Indien ons vertrouwen in de kredietwaardigheid van de klant geschokt wordt door daden van gerechtelijke uitvoering tegen de klant en/of andere aanwijsbare gebeurtenissen, die het vertrouwen in de goede uitvoering van de door de klant aangegane verbintenissen in vraag stellen en/of onmogelijk maken, behouden wij ons het recht voor van de klant geschikte waarborgen te eisen. Indien de klant weigert hierop in te gaan, behouden wij ons het recht voor de gehele bestelling of een gedeelte ervan te annuleren, zelfs indien de goederen reeds geheel of gedeeltelijk werden verzonden.
- PETAC bv behoudt zich de eigendom voor van alle afgeleverde en nog af te leveren goederen, totdat de koopprijs voor al deze goeden geheel is voldaan. Het risico gaat echter over op de klant van bij de bestelling/aankoop. De bewaring van de goederen in afwachting van de levering of de afhaling geschiedt op risico van de klant. Indien de klant de goederen niet afhaalt op de hem meegedeelde datum behouden wij ons het recht voor om na het verstrijken van een termijn van vijftien dagen de overeenkomst als ontbonden te beschouwen en dit zonder voorafgaande ingebrekestelling. De betaalde voorschotten blijven ons verworven ter vergoeding van de mogelijke verliezen. Wij behouden ons het recht voor om bijkomend schadevergoeding in rekening te brengen, waaronder stallings- en eventuele vernietigingskosten.
- De annulatie door de klant van een bestelling geeft recht op betaling van volgende schadevergoeding:
- annulatie voor de aanvang van de productie: forfaitair 30% berekend op het totale bedrag van de bestelling
- annulatie na aanvang van de productie: 50% tot 100% al naargelang de gevorderde productiestaat en/of fase van uitvoering
- Wanneer het een bestelling/ aanneming betreft die niet speciaal werd geproduceerd en/of uitgevoerd voor de bouwheer/opdrachtgever: forfaitair 15% van de waarde van de bestelling. De tussenpersonen, van welke aard ook, zijn persoonlijk verantwoordelijk voor de betaling van de door hen gedane bestellingen. Zij zijn solidair gehouden met de bestellers voor deze betaling.
- Indien u besluit goederen aan ons te retourneren zijn de directe kosten van het terugzenden van de goederen voor uw rekening en rekenen wij 15% heropslag kosten en administratieve kosten aan.
- Voor alle geschillen zijn enkel de rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement West-Vlaanderen, afdeling Ieper bevoegd. Alleen het Belgisch recht is toepasselijk.